Tématy, které řídí přístup k pedagogice realizovaný v montessori adolescentní komunitě, jsou syntéza a integrace. Za prvé, charakteristiky dospívajícího studenta, ve třetí rovině vývoje, jsou Montessori pedagogy považovány za syntézu vlastností jak adolescenta první roviny, tak adolestenta druhé roviny. Montessori adolescentní pedagogika proto integruje konkrétní a aktivní studijní zkušenosti s možnostmi reflexního a kontemplativního studia stále abstraktnějších konceptů a myšlenek. Za druhé, pedagogika integruje intelektuální a etický rozvoj, kreativní vyjádření a akademické obory a dává studentům možnost uplatnit kázeňské znalosti, úsudek a tvůrčí schopnosti při řešení problémů v projektech, které vyžadují fyzickou aktivitu, etickou volbu, sebevyjádření a abstraktní aplikaci mezioborových znalostí.
Na pedagogiku se zaměřuje občanský, etický a sociální vývoj adolescenta, stejně jako adaptace adolescenta na požadavky měnícího se přirozeného a lidského světa. Pro usnadnění mezioborového přístupu jsou učitelé, kteří pracují se studenty v adolescentní komunitě, kvalifikováni k výuce napříč skupinou příbuzných předmětů a jsou odborníky v těchto oblastech. Studenti také spolupracují s učiteli, kteří jsou odborníky v praktických a specializovaných dovednostech.
Těžištěm pedagogiky je občanský, etický a sociální vývoj adolescenta, stejně jako adaptace adolescenta na požadavky měnícího se přirozeného a lidského světa.
Pro usnadnění mezioborového přístupu jsou učitelé, kteří pracují se studenty v adolescentní komunitě, kvalifikováni k výuce různě, jedni napříč skupinou příbuzných předmětů a jsou odborníky v těchto oblastech, druzích v pozicích studijních kaučů . Studenti také spolupracují s učiteli, kteří jsou odborníky v praktických a specializovaných dovednostech. Tito specializovaní učitelé pracují na vlastních projektech a dávají studentům možnost pracovat společně s nimi, aby dosáhli praktických a reálných cílů, které jsou ve světě dospělých smysluplné. Jsou mezi nimi také učitelé s odbornými znalostmi v montessori vzdělávání, ale i dospělí s odbornými znalostmi v oblasti fyziologie, zdraví a psychologie dospívajících.
Studijní zkušenosti zahrnují možnosti řešení individuálních vzdělávacích potřeb prostřednictvím individuálního a skupinového doučování, ale i možnosti společného učení prostřednictvím skupinové práce, projektového učení, seminářů, workshopů, diskusních skupin, knižních skupin, výzkumných úkolů, praktických projektů a komunitní práce.
Jako individuální a konstruktivistická praxe uznává Montessori vzdělávací filozofie a praxe, že studenti mohou dosahovat bodů, které se liší od jejich vrstevníků. Montessori učebny /učební prostředí se svým tříletým rozsahem známým jako cykly, které odpovídají vývojovým fázím, poskytují studentům zkušenosti podrobně popsané v rámci Montessori osnov. Studijní zkušenosti nejsou založeny na očekávání, že všichni studenti dosáhnou ve stejnou dobu nebo prostřednictvím stanoveného koncového bodu, učitelé využívají své znalosti dítěte a osnov a navrhovaných pásem výsledků v rámci svého státu nebo země k informování o podpoře a sledování pokroku studentů.
V souhrnu lze pedagogiku označit za expanzivní. Kombinuje aktivní i reflexní přístupy k učení prostřednictvím interdisciplinárních studií v kontextu projektů spolupráce, ve kterých dospívající pracují po boku specialistů pro dosažení společensky a ekonomicky smysluplných cílů.