Je jedna z metod, kterou škola pracuje. V článku seznámíme s tím, jak práce probíhá v matematice u učitele Jozefa Palastryho.
Připravené Montessori prostředí ve střední škole je navrženo tak, aby podporovalo samostatnost a zodpovědnost studentů za vlastní učení. Tento přístup zahrnuje několik klíčových prvků:¨
1. Fyzické uspořádání: Třídy jsou vybaveny různými vzdělávacími pomůckami a materiály, které jsou snadno dostupné studentům. Nábytek je flexibilní, což umožňuje přizpůsobení prostoru pro skupinovou práci nebo individuální studium.
2. Multidisciplinární materiály: Studenti mají k dispozici různé materiály, které podporují učení napříč v jednotlivých předmětech Tyto materiály jsou navrženy tak, aby podporovaly kritické myšlení a řešení problémů.
3. Role učitele: Učitelé slouží jako průvodci a mentoři, nikoli jako tradiční přednášející. Pomáhají studentům objevovat vlastní zájmy a rozvíjet jejich dovednosti prostřednictvím individuálních konzultací a menších skupinových seminářů.
4. Smíšené věkové skupiny: Studenti jsou často rozděleni do skupin, které zahrnují různé věkové kategorie. To podporuje spolupráci a učení se od vrstevníků, kde starší studenti mohou pomáhat mladším
6. Podpora osobního rozvoje: Kromě akademických dovedností se klade důraz na rozvoj osobních a sociálních kompetencí, jako je odpovědnost, sebedisciplína a empatie.
Takové prostředí poskytuje studentům prostor pro růst a rozvoj jejich schopností a zájmů v rámci struktury, která podporuje samostatnost a zodpovědnost.
Jozef Palasthry popisuje:
V hodinách matematiky se podporuji samostatnou práci žáků. Začali jsme tím, že jsme se zamysleli nad stylem výuky a chtěli jsme co nejvíce podpořit samostatnost studentů a zapojit je aktivně v hodinách. Nebylo naším cílem, aby učitel by v hodině "jako herec" a žáci se soustředili či nesoustředili. Připravené prostředí jsem připravit dlouhodobou prací a výběrem materiálů. Z českých zdrojů jsem velmi blízko aktivitám, jak jsou popisovány na portálu portálu realisticky.cz, ale použili jsme i další zahračiční zdroje. Mým úkolem je pracovat s curiculem. Je to i práce našich studentů. Postupujeme společně. Prezentuji jednotlivé postupy, tak jak potřebují, ale nabízím studentům aplikace těchto postupů, na které pracují samostatně, či ve skupině. Mám připravené výsledky a postupy. Cílem je, aby každý žák pracoval vlastním tempem. Pokud někdo potřebuje více podpory poskytnu mu ji, pokud někdo jde rychleji je to možné, pokud je postup pomalejší je to v pořádku. . Prioritně podporuji, aby si žáci pomáhali navzájem, a teprve poté se obraceli na mě, pokud nejde o výklad nového učiva. Tímto způsobem je učím spolupracovat a posiluji jejich důvěru v to, že jsou schopni úkoly zvládnout sami, stejně jako jejich spolužáci.
Mezi studenty obou ročníků gymnázia je zatím patrná spokojenost s tímto stylem výuky. Oceňují klidné pracovní prostředí, jasné zadání a pokrok, který vnímají ve srovnání s jinou skupinou.