Připravené prostředí
Montessori výukové prostředí Připravené prostředí je připraveno k tomu, aby umožnilo kojencům, dětem a mladým lidem učit se vlastní činností. Co nejvíce svobody a nezávislosti je dáno pro jejich věk a stádium, jinými slovy úroveň volnosti odpovídající jejich schopnosti regulovat se a ukáznit se. Jsou jim také poskytnuty zdroje a činnosti, které zachycují jejich zájem a zahajují cykly účelové činnosti vyžadující soustředění a úsudek. Podle Montessoriho pohledu je vývoj kojenců, dětí a mládeže stimulován působením a interakcí v rámci jejich prostředí. To, co je nabízeno v prostředí, tak do značné míry určí, jak se děti budou rozvíjet intelektuálně, emocionálně a duchovně. Vzdělávací výzkum v posledních desetiletích, čerpající z teorií místa vyvinutých kulturními geografy, souzní s významem, který Montessori pedagogové v průběhu minulého století přisuzovali roli životního prostředí v h
Základními součástmi montessori výukového prostředí jsou: kojenci, děti nebo mladí lidé vyškolení dospělí fyzickém prostředí, včetně speciálně navrženého Montessori vzdělávacího materiálu. Montessori učební prostředí je připraveno vychovávat přirozený sklon dětí k práci a jejich lásku k učení. Poskytují dětem možnost zapojit se do spontánních, cílevědomých aktivit pod vedením vyškolené dospělé osoby. Návrh montessori výukového prostředí má čtyři rozměry. Fyzické prostředí se vyznačuje nábytkem a nářadím, odpovídá velikosti a pevnosti dětí, a osobitými vzdělávacími materiály navrženými podle přesných specifikací a sladěnými s vývojové stádium.
Sociální prostředí zahrnuje víceletou skupinu vrstevníků, podle potřeby vyškoleného učitele a vyškolené asistenty pedagoga. Tato dimenze životního prostředí je navržena tak, aby se kojenci, děti a mladí lidé mohli rozvíjet jak jako jednotlivci, tak jako společenské bytosti. Zahrnuje aktivity v reálném životě, které je smysluplně propojují s jejich domovem, komunitou a kulturou, stejně jako činnosti, které rozvíjejí koncept jejich místa ve světě a v širším vesmíru. Časové prostředí je navrženo tak, aby dětem poskytlo čas, který potřebují k rozvoji. Tam, kde je to možné, je školní den tvořen nepřerušenými tříhodinovými pracovními dobami, takže děti jsou schopny sledovat své zájmy a dosáhnout svých vzdělávacích cílů, aniž by byly přerušovány. Emocionální prostředí je připraveno tak, aby se děti vždy cítily bezpečně, bezpečně a sebevědomě, aby mohly sledovat jejich zájmy a věnovat se hlubokému soustředění.
Příprava učebního prostředí je základním úkolem montessori učitele. Tento úkol shrnuje Mooney (2000: 29) následujícím způsobem: Montessori nabádal učitele, aby nezasahovali do vzorců a tempa učení dítěte. Myslela si, že je úkolem učitele připravit prostředí, poskytnout vhodné materiály a pak ustoupit a nechat čas a prostor k experimentování. Otevřené plánování s velkými bloky času na volnou práci a hraní je součástí Montessoriho odkazu.