Koncepce distančního studia gymnázia Heřmánek
Pro koho je studium určeno?
Zájemcům o studium, kteří jsou motivovaní k získání české státní maturitní zkoušky (a potažmo k následnému pokračování ve studiu zejména na českých vysokých školách) a rozhodli se navštěvovat jiné formy studia než denní například z důvodu sportovních tréninků, z důvodů pobytů rodiny v zahraničí, z důvodu bydliště v dopravně obtížných místech, z důvodů sociálních či zdravotních potíží a pro studenty, kteří upřednostňují studium v malých skupinách s individuálním přístupem.
Jaké jsou předpoklady pro distanční formu studia?
Důležitým předpokladem je zájem společnosti o vědecko-technologický vývoj a vzdělávání odborníků v oblasti informačních technologií. Formy pedagogiky se mohou přizpůsobit potřebám studentů na vyšší individualizaci, nové prostředky spojování společnosti v online prostoru, nové hodnocení studijních předpokladů a úrovně výsledků studia. Je možné využít velkého přínosu lidí z celého světa v online prostoru k poznávání.
Nabídnutím distanční formy studia máme možnost poskytnout pedagogické vedení a podporu studia, pomoc v psychologických a sociálních problémech studentů způsobených aktuálním rozvojem společnosti. Často jde o talentované studenty, kteří navzdory svým zdravotním či jiným omezením mají zájem sladit poznání nashromážděné lidstvem za tisíce let s rozvojem informačních technologií, které jsou pro současnou generaci mladých lidí zcela běžné.
Jak studium probíhá?
Předměty český jazyk, matematika, anglický jazyk a další cizí jazyk mají pevně stanovenou týdenní časovou dotaci v rozvrhu distančního studia podle příslušného ročníku totožnou s učebním plánem ŠVP denního studia sestaveného v souladu s RVP (viz níže tabulka Učební plán). Tato časová dotace je odučena prostřednictvím online výuky, kterou vede učitel a žáci přítomni ve výuce pracují dle pokynů učitele. Žák distanční formy studia má ovšem možnost vybrat si způsob plnění svých studijních povinností - buď se účastní online vyučování, nebo plní průběžně zadávané úkoly, kterých vypracování časově odpovídá rozsahu vyučování. Dle rozvrhu je každá hodina zaznamenávaná v interním školním systému Edupage a práce každého žáka (přítomného na hodině nebo plnícího požadavky z hodiny prostřednictvím úkolu) je vyhodnocována procenty plnění.
Anglický jazyk a další cizí jazyk (aktuálně plánovaná je španělština a němčina) bude vyučován pro menší studijní skupiny (max 10 žáků) a žáci budou do studijních skupin rozdělení podle jejich aktuální úrovně v daném jazyku bez ohledu na ročník. V rámci výuky jazyků, zejména anglického jazyka a druhého cizího jazyka jako maturitního předmětu, bude výuka zaměřená na hodiny získání přípravy na složení certifikátů úrovně B a nebo C (pro žáky, kterých úroveň jazyka již při nástupu ke studiu dosahuje úroveň B).
V rámci výuky druhého cizího jazyku je výuka v souladu s RVP gymnázia zaměřená na získání základů jazyku jako i kulturně-historického a geograficko-politického povědomí o zemích, ve kterých se příslušným jazykem mluví.
Předměty vzdělávacími obory humanitního studia, matematicko-technická studia, přírodovědná studia jsou odučená dle rozvrhu online výuky v pevné časové dotaci pro čtyři ročníky společně. Student si vybere jednu z větví a v ní plní buď účast, nebo zadávané úkoly v rozsahu vyučování. Každá hodina, i splněné úkoly jsou zaznamenávány a vyhodnocovány procenty splnění.
Humanitní studia obsahují předměty filosofii, psychologii, religionistiku, základy společenských věd, historie, výchova k občanství.
Matematicko-technická studia obsahují předměty logika, informační technologie, aplikovaná matematika, fyzika.
Přírodovědná studia obsahují předměty biologie, chemie, geografie a geologie.
Předměty umění a kultura a etika a komunita jsou odučeny online výukou společnou pro všechny ročníky a pravidelnými setkáními v budově školy. Během každého školního roku studenti společně vytvoří literární večer, vernisáž výtvarných děl fotografických, filmových, kreseb, maleb a trojrozměrných prací, koncert a dramatické představení.
Žáci jsou vedeni k rozvoji zodpovědnosti za vlastní studium a podporování v budování studijních a pracovních návyků, a to prostřednictvím předmětu Focusion.
Předměty tělesná výchova a výchova ke zdraví jsou odučeny ve 2-3 sportovních soustředěních na školní chatě. Případně žák může tento předmět plnit individuálně na základě žádosti a se zohledněním pravidelných sportovních aktivit daného žáka.
Od třetího ročníku probíhají kurzy, semináře a projekty dle talentů a předpokladu studentů pro vysokoškolská studia. Probíhá kurz přípravky na přijímací řízení.
Z každého předmětu (kromě výchov) proběhne jednou za čtvrtletí osobní přezkoušení ve škole, případně osobní konzultace či prezentace výstupů samostatné práce žáka. Toto se bude konat v rámci každoměsíční 1-2 denní prezenční výuky ve škole.
Požadavky na splnění každého předmětu jsou předem sestaveny a zveřejněné v interním školním systému Edupage. Žáci jsou s požadavky a úrovní plnění daných požadavků seznámení na začátku každého školního pololetí. Průběžně mohou žáci i jejich zákonní zástupci sledovat plnění požadavků v osobním účtu žáka v systému Edupage, kde je také zveřejněn rozvrh, poznámky z online výuky a probíhá zde oficiální komunikace mezi školou a žákem a zákonnými zástupci.
Pro online výuku, zadávání úkolů a odevzdávání vypracovaných zadání používá škola systém Google classroom. Každý žák má vlastní školní email, který používá pro práci v Google classroom.
Pro výuku cizích jazyků budou využívané tištěné materiály (učebnice či pracovní sešity), pro které zároveň vydavatel poskytuje online podporu (poslechy, procvičování, testy). Ostatní předměty využívají zejména elektronické výukové materiály, které jsou žákům přístupné buď volně v online prostoru, nasdílené v Google učebně nebo po přihlášení pod licencí školy (umimeto.org, interaktivita.etaktik.cz či další). Tyto materiály učitelé dávají k dispozici žákům po probrání daného učiva a s instrukcemi pro další samostatnou práci žáků. Učitelé také využívají možnost sestavování online pracovních listů či průběžných kontrolních testů v rámci Google učebny.